החמץ שבלב
הרב אילן צפורי
 
אביב הגיע פסח בא! חג הניקיון ישנו ביטוי השגור בפי כל בערב פסח: "חג כשר ושמח". למה בסוכות או בשבועות לא מאחלים "חג כשר" אלא רק "חג שמח"? פשוט משום שענינו של הניקיון של ערב פסח הוא "לבער את החמץ". ומי שביער את החמץ, מוכן לפסח "כשר".
בליל שאחר י"ג בניסן (לילה שלפני ליל הסדר), אנו אף בודקים את הבית לאור הנר, כדי להיות בטוחים שלא השארנו אפילו פירור אחד של חמץ. ובבוקר שלפני ליל הסדר, אנו מרכזים את החמץ ושורפים אותו, על מנת שלא ישאר ממנו זכר.
מה זה החמץ הזה? אם נעשו סקר יכול להיות שאחוז מסוים מן הנשאלים יאמר שזה אבק שהרי הם מחפשים אותו על החלונות, מעל הארונות, ואפילו על הקירות. אבל כמובן רובנו יודעים שחמץ זה לא אבק אלא זה קשור לקמח או לחם או שאר מיני בצק. חמץ זה בצק שתסס, זאת אומרת שהקמח והמים אחרי זמן מסוים (שמונה עשרה דקות על פי חז"ל) נהפכים לחמץ, וכפי שכתוב בתורתנו הקדושה: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". ומה זה "שאור"? נפתח את אבן שושן: "שאור מחמצת, בצק חמוץ ששמים בתוך העיסה והוא גורם לתסיסת הבצק ולתפיחתו". עכשיו הכל ברור: בפסח אסור לאכול או לשמור לא שאור ולא חמץ. אז מה אוכלים? מצה, היינו בצק שלא החמיץ לחם שלא נהיה חמץ. בכל הדורות היהודים מאוד נלחצו בחיפושם אחר החמץ לפני הפסח, ומכאן נולד המנהג העתיק לנקות את כל הבית, בכל פינותיו אפילו איפה שאין חמץ, כגון על החלונות.
אך יש גם רעיון אדיר מאחורי החמץ. חכמינו ז"ל נתנו לנו גם טעם רוחני לחיפוש הבלתי מתפשר שלנו אחר החמץ, ואמרו ש"יצר הרע" נמשל לחמץ ולשאור, שמנסה להחמיץ את לבנו. זאת אומרת שבכל דבר טוב שאנו רוצים לעשות, מיד באות כל מיני כוונות שליליות, כל מיני מחשבות רעות או אינטרסנטיות, ומקלקלות את הטוהר של הפעולות היפות שאנו חפצים לעשות משל לאדם טוב שרואה סבתא זקנה המתקשה לסחוב את סל הקניות שלה, ומיד רץ לעזור לה, אך תוך כדי ריצה פתאום באות לו מחשבות: "אם אני אעזור לה פעם אחת כל פעם היא תבקש ממני. וחוץ מזה למה שאני אהיה הפרייר - יש עוד אנשים שרואים אותה. וחוץ מזה מה יצא לי מזה שאעזור לה. וחוץ מזה היא בטח תסתדר בסוף, הרי כל יום היא מסתדרת. וחוץ מזה למה שהיא לא תקנה פחות, מה אני העבד שלה! וחוץ מזה עד שהוא מגיע לקרבתה הוא כבר עובר על ידה כאילו הגיע לשם בטעות.
בערב פסח היהודים מבערים את ה"יצר הרע", מנסים לשרוף את כל המחשבות המורידות לתת- רמה או המפריעות לעשות את עבודת השם.
לכן מתוך ביעור החמץ האמיתי (הלחם, הביסקוויטים, האיטריות וכו') שווה גם לחשוב על זה ולא רק להסתפק בחמץ הגשמי אנו רוצים גם לבער את החמץ שבלב, להיות יותר טובים!
וכבר נהגו העם לברך לא רק חג כשר ושמח למי שנכנס להיסטריה בעניין חיפוש אחר החמץ, אלא גם חג שמח וכשר שלא נשכח את השמחה העצומה של פסח וליל הסדר בה אנו מציינים את לידתנו כעם, לפני הרבה הרבה שנים, ביציאת מצרים.
 
פסח כשר ושמח וגם שמח וכשר.

 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת