היד המכוונת את ההיסטוריה
הרב אילן צפורי
 
בקרוב יגיעו הלילות הארוכים והקרים של החורף. שוב נוכל לשבת בנחת על יד האח ולהתחמם. שוב נוכל להכנס לכל מיני ויכוחים ארוכים על מנת להעביר את הזמן הבה נשמע אחד מהם עוד מהשנה שעברה
- אתה מדבר כל הזמן על יד מכוַנת ומגמה לעולם, על פי תפיסתך הדתית. גם לי יש דעה בנושא הזה!
- בבקשה.
- האבולוציה הכללית של העולם, שבמסגרתה מתפתחים ומשתכללים כל המינים, כולל המין האנושי וגם האינטליגנציה שלו, היא תהליך טבעי, פרי המקריות. הוא נובע מאינטראקציה של שני כוחות מרכזיים, הכח ה"אנטרופי", שהוא הכח השואף לאי-סדר, והכח ה"אנטי-אנטרופי", המתנגד לו ושואף לסדר. במקרה האחרון מתגבר על הראשון, כך שהמינים דוקא משתכללים לכיוון המכונה "חיובי".
- תיאוריה יפה מאוד, אבל למה הכח האנטי-אנטרופי, הבא לתקן את העולם, הוא זה שמנצח? חשבת על זה פעם? אתה חושב שזה שהמינים לא נסוגים ומתדרדרים, זה פרי המקריות? אם מתעלמים מן המימד המטפיסי המכון את העולם ואת ההיסטוריה ליעד מוגדר מראש על ידי השכל העליון האלוקי, אין הסבר למה בעלי החיים נהיו יותר ויותר משוכללים. אדרבה, באופן סטטיסטי מסתבר שדרך הנסיגה יותר ריאלית מדרך השכלול! איך יש למינים כל כך הרבה חכמה ליצור מוטציות העונות לתנאים החיצוניים, דבר שיאפשר למין להמשיך להתקיים? שאלת את עצמך פעם למה לזברה יש פסים שחורים ולבנים? הרי היא כל כך בולטת בצורה זו בסאוונה - מסביבה הכל בצבע חום, צהוב וירוק.
- מאז הגן לא שאלתי למה לזברה יש פסים.
- הסבירו לי שלאריה, שהוא הצייד העיקרי של הזברות, יש ראיית לילה מעולה, אך הוא משלם עליה מחיר כבד, שהרי עינו מאוד רגישה לאור, ובאור-יום ראייתו לקויה. והנה דבר מדהים, הפסים הלבנים ושחורים של הזברה מפריעים לו מאוד, הואלא מצליח למקד את מבטו עליהם אלא רואה אותם בתנועה מתמדת. משום כך, כאשר הזברות נמצאות בקבוצה והן מצטופפות, האריה איננו מצליח לזהות את קוי הגבול של כל אחת ואחת מהן. הוא רואה רק כתם ענק של פסים שחורים ולבנים הנעים כגלים, מה שלא מאפשר לו לבחור טרף ולתקוף. יוצא שההגנה הטובה ביותר של הזברות מושגת על ידי אותם פסים! איך הגֶנים ידעו להתפתח למוטציות כאלה שהביאו להופעת הפסים הללו הנותנים את הפתרון המעולה, המתאים בדיוק לבעיית הראייה של האריה? על מנת ליצור הסוואה כזו צריך להכיר את מנגנון הראייה של האריה ולהמציא את הפתרון הנפלא של פסים שחורים ולבנים! איך הטבע ידע לעשות זאת? ואם הכל נעשה במקרה, זה נוגד את כל ההגיון של הסטטיסטיקה! הסיכוי שבמקרה תיווצר ההסוואה הנכונה הוא כל כך קרוב לאפס, שממש מגוחך לומר שהיא נעשתה במקרה, באותה מידה שמגוחך לומר זאת על ציור של צייר אומן!
- אז מה אתה מציע, להמציא יד מכוַנת משום שבינתיים אין תשובה אחרת?
- לא, אני לא צריך להמציא אותה, היא קיימת בלעדי ואינה זקוקה לי. ה"שכל העליון" המכַון מצא דרכים להביא לידיעתי שישנה יד מכוַנת הוא שלח לנו נביאים ונתן לנו תורה.
- טוב, בא נדבר על מהי ה"יד מכוַנת" הזאת ולאן היא מכוַנת...
- העולם נמצא בהתעלות מתמדת, משום שהוא הופעל מתחילתו בדינמיקה כזו שעניינה להשתכלל יותר ויותר על מנת למלא רצון אלוקי נסתר, שמגמתו הכללית היא להרבות את הטוב בהוויה.
- אמרת כאן הרבה מילים יפות, אך לא הצלחתי לחבר אותן לעניין ברור העונה לשאלתי!
- התחכום שמאחורי הפעלת המערכות שבעולם מוגדר בהחלט כחכמה. אפשר לברוח מהמציאות ולתלות את החכמה הזאת במין משהו מעורפל כגון "הטבע"... מה תאמר אם אשאל אותך מהו "הטבע" הזה, ומהי החכמה שלו?
- הטבע הוא ההתחלה והסיבה לכל הכוחות הגורמים לכך שלחפצים או לבעלי חיים יש תנועה, בין במיקרו, בין במקרו. החכמה היא ההרמוניה שבין הכוחות הללו שנוצרה במקרה על ידי תהליכים איטיים של אבולוציה.
- תודֶה שדבריך הם אקסיומות יבשות! איך אפשר לתלות מעשים חכמים בדבר שאיננו בעל שכל? מדובר בחכמה אדירה שאף החכם ביותר בבני אדם לעולם לא יצליח להבינה עד תום, וקל וחומר שלא יוכל לייצר אותה! את כל התחכום הזה אתה תולה בכוחות מקריים ולא בשכל עליון?!
- אבל אמרתי לך שאחרי הרבה מאוד שנים ועל פי חוקי האבולוציה והמוטציה, הכח המועיל ביותר הוא השורד, לכן בדרך האלימינציה מה שנשאר זה החכם ביותר.
- הכל טוב ויפה, אך רמת התחכום שוללת את המקריות, כמו אצל הזברה!
- ואיך אתה מסביר את העניין?
- שנינו מודים שהחכמה המופיעה בטבע חייבת להיות שייכת לאיזה "שכל", אותו אנו לא מכירים, אך בודאי איננו שכל אנושי, שהרי הוא בעצמו נוצר על ידי אותו שכל. אתה, מתוך חוסר יכולת להגדיר את השכל הזה החלטת להתעלם ממנו. אני מגדירו כאלוקים.
- מה הרווחת כשקראת לחכמה הזאת אלוהים?
- א) לא אני קראתי לו אלא מקור החכמה התגלה בנבואה, ב) חייבים לומר שהדיוק של המגמות בהוויה הוא פרי הרצון של החכמה זו. וכאן הנקודה המבדילה את הגישה שלי מהגישה שלך: אני מחפש את הרצון ולא כל כך את החכמה. ואם יש רצון, סימן שיש מגמה ויעד. יש שלמות אליה שואפים.
- למעשה אם הבנתי נכון, אין הבדל בין הכופר למאמין בהכרת החכמה שבטבע, אלא ההבדל הוא רק בדבר הרצון שמאחוריה.
- בדיוק! וזו סברה פשוטה שהחכמה שמייצרת מכשיר משוכלל, עומד מאחוריה רצון כולל. מתוך כך תוכל להבין למה כשאני מתבונן על ההיסטוריה אני מחפש את היד המכוַנת, כי הרי אם היצורים הנמוכים מתאחדים סביב מגמה משותפת, קל וחומר שהאנושות צועדת לכיוון אחד משותף לכל בני האדם ומשותף עם כל הבריאה ולנו ביהדות יש הרבה מה לאמר בעניין כיוון זה

 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת