חרות

 

תכף לעשרת הדברות, העקרונות הגדולים שבתורת ישראל אנו פוגשים בהלכות עבדים. מדוע?

הרי ידוע שכמעט ולא היו עבדים בבתי היהודים. אם כן מדוע קבעה התורה עניין זה מיד לאחר עשרת הדברות?

אם נדקדק בלשון הפסוקים נראה שהם עוסקים בשחרור עבדים "כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבוד, ובשביעית יצא לחפשי… בגפו יצא… ויצאה אשתו עמו. והוא יצא בגפו…".

ויתרה מכך, מי שרוצה להישאר בעבדותו, נענש על כך ברציעת האוזן, וכפי שמבארים חז"ל, שאנו עבדי ה' ולא עבדים לעבדיו, ואוזן ששמעה זאת בהר סיני ובחרה בכל זאת להשתעבד לאדם, תרצע.

על פי באור זה ניתן לומר שהתורה סמכה לעשרת הדברות הלכות אלו, כדי ללמדנו את עליונות החופש ואת הגנאי שבשעבוד.

שעבוד לְמה? ליצרים ותאוות, למוסכמות חברתיות כאלו שאינן אמיתיות, בקיצור – העיקר הוא להיות נאמן לנקודה הפנימית שבתוכך, ורק כך הנך אדם חפשי באמת.

 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת