יסורים של אהבה

חזות פניו של שמואל העיד היותר מכל את אשר עובר עליו ועל משפחתו. קומתו שחה, שערו הלבין וכל כולו מביע אומר של כאב וצער קשים ללא נשוא.

במלחמה האחרונה, נפל חלל בנו הבכור. מספר שנים קודם לכן נפטרה ממחלה ממארת ביתו בת העשר.

עד כמה אפשר לשאת זאת? שאל שמואל בתחינה את רבו, שגם הוא היה למוד סבל וייסורים. הרב וינגרטן, איבד את מרבית משפחתו בשואה הארורה באירופה.

 

האם זה המקום להתלונן על קשיי חייו, לפני פרעה? ופרעה בכלל לא שאלו אודות כך?

הרמב"ן משיב על שאלותינו, שיעקב נראה מאוד זקן, ולכן פרעה שנדהם ממראהו, שאלו בפליאה – בן כמה אתה, לא ראיתי זקן כמוך מעולם, ויעקב השיבו שבאמת איננו זקן כל כך, אלא שצרות חייו השפיעו על מראהו.

במדרש על פסוקים אלו מובא שיעקב נענש על סיפור קשיי חייו בפני פרעה, בקיצור שנות חיים ממה שחי אביו יצחק. מניין השנים שאיבד יעקב נמנה על פי מספר המילים של הפסוק, וכבר מדברי פרעה אליו (מ"כמה ימי שני חייך" ועד סוף דברי יעקב אל פרעה).

ולכאורה יש לשאול מדוע נענש יעקב על דברי פרעה אליו? אפשר לומר, הסביר הרב וינגרטן שעצם מראהו הזקן של יעקב, שהוא זה שהביא לשאלת פרעה היה בעייתי. לפחות ביחס למעלה הרוחנית של יעקב.

הקב"ה מבקש מאיתנו , הסביר הרב, שנראה את ייסורינו, כייסורים של אהבה, "נאמנים פצעי אוהב", ייסורים שבאים אך ורק כדי למרק אותנו, וחלילה לא כמקרה ארעי חסר משמעות.

הרב, שנראה צעיר בהרבה מכפי שהיה גילו באמת, פתח את חומש בראשית, בסיפור פגישת יעקב ופרעה. ושאל את שמואל: כיצד ניתן להבין את שאלת פרעה מיד כשנכנס אליו יעקב – "כמה ימי שני חייך"? כך מקבלים את פני אבי המשנה למלך, יוסף, בשאלה שכזו? ועוד, אף תשובת יעקב לפרעה – "ימי שני מגורי שלושים ומאת שנה, מעט ורעים היו ימי שני חיי".

 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת