כך נולד עם סגולה
 
חג הפסח, ט"ו בניסן, הוא יום ההולדת של עם ישראל! ובליל הסדר אנו מתאספים כולנו כדי לעשות לעצמנו מסיבת יום הולדת לאומית. הכל התחיל מאתיים ועשר שנים לפני יציאת מצרים, כאשר הקדוש ברוך הוא נגלה ליעקב אבינו עם מסר גורלי מאוד: "ויאמר אלוקים לישראל (יעקב) במראה הלילה, ויאמר יעקב יעקב! ויאמר הנני. ויאמר אנוכי הא-ל אלקי אביך, אל תירא מרדת מצרימה כי לגוי גדול אשימך שם" (בראשית מו, ב). חמוש בהבטחה זו, ירד יעקב מצרימה עם כל משפחתו שבעים נפש. הזמן עשה את שלו ושם במצרים, בכור ההיתוך של האומה הישראלית, "פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהוא עם ומתחיל ללכת" ולא לפני שפרעה מגדיר אותם כעם, והוא הראשון בהיסטוריה שקורא לבני ישראל "עם": "ויאמר (פרעה) אל עמו, הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו, הבה נתחכמה לו פן ירבה וכו'" (שמות א, ט). מתחילת דרכנו כעם, כבר יש לנו סימן שהגויים ידאגו תמיד להזכיר לנו שאנחנו עם פן נשכח את הדבר
נולד עם סגולה - אוי, זו מילה לא כל כך פופולרית היום: "סגולה", כאילו אנו הטובים וכל הגויים הם הרעים הגיע הזמן להבין קצת מהי "סגולה" זו.
למילה "סגולה" ישנן שתי משמעויות: קודם כל סגולה היא דבר חמדה, קניין יקר, כמו שנאמר "כנסתי לי גם כסף וזהב וסגולת מלכים" (כך כתב שלמה המלך בספר קהלת ב, ח). זוהי המשמעות בכל התנ"ך, וכך צריך להבין מה שהקדוש-ברוך-הוא אמר על עם ישראל "והיתם לי סגולה מכל העמים"(שמות יט, ה). אך המשמעות של סגולה בספרות התורנית, היא כפי שהגדירה רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי: "הסוגים וההבדלים והסגולות והמקרים" (כוזרי ה, יב) זאת אומרת התכונות, התפקיד, היכולת, היעוד.
כאשר מדברים על "סגולת ישראל" מתכוונים לשני הפירושים יחדיו עם ישראל הוא העם אותו הגדיר הקדוש-ברוך-הוא כאוצרו היקר, כאהובו, כ"אחותי, רעיתי, יונתי, תמתי" (שיר השירים ה, ב), בקיצור עם שיש לו פרוטקציה אצל הקדוש-ברוך-הוא. אך שלא נטעה לא סתם יש לנו פרוטקציה, שהרי יש לנו תכונות מיוחדות להוציא אל הפועל, יש לנו תפקיד. עדיין לא נשמע טוב…? נכון, נשמע קצת מתנשא מעל הכל אבל באמת אין כאן התנשאות או גאווה. בספר הכוזרי תפקידו של ישראל מוגדר "כַּלב באיברים". זאת אומרת שלכל עם ועם יש תפקיד בעולם אחד הוא היד, אחד הוא הרגל, אחד הוא העין, אחד הוא המעיים (גם תפקיד כזה יש!), ואחד מהם הוא הלב. אנו תמיד רגילים לחשוב שהלב הוא החשוב שבאיברים ובצדק. אך לאחר מבט שני, מתברר שכל עניינו של הלב הוא לשרת את האחרים. הרי לכל איבר יש תפקיד ספציפי מוגדר היטב הכבד מייצר כל מיני חומרים חיוניים, הכליות מנקות את הדם, הקיבה ממיסה את המזון, העין רואה וכו' רק ללב אין תפקיד מי יודע מה הוא רק מעביר את הדם לכל שאר האיברים. אז מה, "ביג דיל" שאנו הלב שבאיברים?! אנו בסך הכל משרתים את כל שאר האיברים!
זה נכון, אבל למעשה הלב מחיה את כל האיברים, וזה כבודו. הוא האיבר שקיבל את הזכות להיות מקור החיוּת של כל הגוף כולו וזה לא סתם! לזה כיוונה התורה וחכמינו ז"ל כאשר דברו על "עם סגולה". הוא העם שנברא בעולם על מנת להוריד את הטוב האלוקי והמוסר לעולם, ולטובת זה הוא קיבל את תורת האלוקים והורידה לעולם. תורת האלוקים השוכנת בתוך העם העתיק הזה כוללת בתוכה גם את אורחות המוסר הבינלאומיות, שמהן דלתה כבר האנושות את יסודות המוסר שלה. האנושות אמנם הושפעה עד עתה מעם ישראל, אך לא בדרך המלך - היא לקחה מוסר מעם קטן זה מבלי להודות על כך ומבלי להודות לו, אך כפי שאומר הרמב"ם בסוף הלכות מלכים (בקטע שהיה מצונזר בזמן הגלות): "כל הדברים האלה של ישוע הנוצרי ושל זה הישמעאלי (מוחמד) שעמד אחריו, אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח ולתקן העולם כולו לעבוד את השם ביחד, שנאמר 'כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם השם לעבדו שכם אחד' (צפניה ג, ט)". האנושות החלה אם כן כבר לקבל במהלך אלפיים השנים האחרונות את השפעתם של ישראל, כאשר המוסר האלוקי התחיל לטפטף ממנו אל העמים הלב התחיל קצת להזרים, אך ודאי שלא בזה נגמרת המלאכה, שהרי עניין הסגולה שלנו הוא שהאלוקים משתמש בנו כדי שדרכנו האנושות תכיר את רצונו. משום כך גם שרדנו באופן פלאי במהלך כל ההיסטוריה, כאשר שאר העמים צצו ונעלמו, לא משום שאנו טובים ומגיע לנו כפי שנאמר "וידעת כי לא בצדקתך השם אלוקיך נותן לך את הארץ הטובה הזאת לרשתה כי עם קשה עורף אתה" (דברים ט, ו), אלא משום שיש לנו משימה בינלאומית, וממילא לא שייך להתנשא מעל הגויים כל אחד ותפקידו הוא. מה שחשוב הוא , שנזכור מהו תפקידנו. ולכן אנו יושבים בליל הסדר ונזכרים ביום ההולדת של העם העתיק הזה, העם שיצא ממצרים בשביל לשאת מסר ברור לאנושות במהלך כל הדורות, מסר שלצערנו קצת שוכחים אותו לפעמים אבל אף פעם לא מאוחר להעמיק שורש בתוך מסורת עמנו המפוארת, ולגלות איך המסר הזה הוא בשורה ותקוה לנו ולאנושות כולה.
חג כשר ושמח!

 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת