דף הבית >> אודות >> ראיון בכתב עם הרב אילן
מה זה מרכז תורה אחרי צבא ?
מרכז תורה אחרי צבא הוא בית מדרש לכל דבר, אך הוא פועל בשעות אחר הצהרים עד הערב על מנת לאפשר לבחורים שרוצים לשלב תורה עם עיסוקיהם האחרים, עם עבודה, או עם לימודים אקדמאים או עם הכנה ללימודים אקדמאים, ועל בסיס זה נבנתה תכנית לימודים המתאימה לחברה' האלה
מי באמת החברה שמגיעים לבית המדרש שלכם ?
למעשה כל מי שסיים צבא (אפילו לפני כמה שנים) ומעוניין לשלב תורה בחיי המעשה שלו ימצא את מקומו בבית מדרשנו. רואים אצלנו חברה' מכל הרקעים. בחורים שלמדו במכינות, בחורים שלא למדו במכינות והלכו ישר לצבא, חלק היו בישיבות הסדר, חלק כבר סיימו צבא מזמן וכבר "מסודרים" בחיים. מצטרפים אלינו גם אנשי קבע מן הבסיסים שבגוש דן. למעשה, הייחוד של בית מדרשנו הוא,
שהוא מצליח תחת קורת גג אחת, בתוך חבורה אחת, לצרף את הבחורים האלה שבאים מרקעים כל כך שונים . 
מה היא עמותת תורה אחרי צבא, אנו שומעים את השם הזה מכל מיני כיוונים. מהי העמותה הזו
?
עמותת תורה אחרי צבא, היא הגוף שלמעשה לקח על עצמו לנסות לעורר ולחזק את המגמה הזו של שילוב תורה בחיי המעשה. מדובר בגוף שקם לאחר ניסיון בתחום ההוראה בקרב בוגרי הצבא. העניין התחיל אפשר לומר לפני מספר שנים בישיבת "עטרת כהנים", שם פתחנו שיעור לבוגרי צבא שמשלב תורה ועבודה, עבודת שמירה. לאחר מכן כאשר השיעור הזה פעל כשנתיים בישיבת "עטרת כהנים", נשלחנו להקים את "הישיבה לבוגרי צבא" בסנסנה. פעלנו שם כשנה ולאחר מכן הגענו למסקנה, מתוך הכרת המציאות, שכדאי דווקא להקים את הישיבה הזאת בגוש דן. חפשנו מקום מתאים, וב"ה מצאנו את הישיבה של הרב מיכה הלוי בתל אביב, בה אנו אורחים ובבניינה אנו מפעילים את בית מדרשנו. זו ישיבה גבוהה מצוינת והיא מקרינה על החברה' שבאים אלינו אוירה של קדושה. בעקבות התנופה של הקמת המרכז בתל אביב, לאחר כשנה וחצי, עמותת תורה אחרי צבא החליטה לנסות להקים מרכזים נוספים. ואכן התחלנו להפעיל מרכזים נוספים, כגון: בפתח תקוה, בנתניה, ועוד . פנו אלינו עוד מקומות המעונינים להקים גם בקרבם בית מדרש מהסוג הזה (חיפה, רמת גן, אריאל ועוד). אנו עכשיו במגמה להגביר את התופעה ולנסות כמה שיותר להקים מרכזים הקרובים למקום מגוריהם של החברה' הצעירים הללו, שלמעשה ימצאו כך מענה נוח לתשוקתם לשלב תורה בחייהם. אנו גם פועלים כעת לאגד את כל תוכניות בוגרי הצבא ברחבי הארץ.
אני מבין שאתם מייצרים כאן דבר חדש, בבחינת יש מאין
?
כמעט, למעשה אנחנו עובדים הרבה על המודעוּת. על פי הנתונים שבידינו, כתשעים אחוז מבוגרי הצבא לא מקושרים לבית מדרש בדרך זו או אחרת. אם נשווה את זה למצב לפני הצבא, נבין את הבעיה ארבעים וארבעה אחוזים מהנוער הדתי הולך למסגרת קדם צבאית! אנחנו חושבים שצריך ליצור תנועה חדשה, תנועה שתמשוך את הבחורים בוגרי הצבא, אל תוך בית המדרש לפחות לזמן מסוים, בתקווה שגם מתוך כך ימשיכו בהמשך דרכם לשים את בית המדרש במרכז החיים, בכל מצב שהם, במקום עבודתם, במקום לימודיהם. הבחור הדתי שלאחר הצבא לא מוצא את האפשרות לשלב את לימוד התורה במסלול שהוא בוחר ללכת בו בעולם המעשה. ומתוך כך הוא לאט לאט מתרחק מקביעת עיתים לתורה, וממילא דבר זה גורם להחלשת כוחה של הציונות הדתית בפרט ושל האומה בכללה. וזהו הפסד גדול לאומה, שהרי אנו מדברים על הבחורים שבגילאים עשרים ואחד עד שלושים וחמש, אלו הגילאים הגורליים ביותר בחיי האדם. בגילאים אלו האדם מחפש את הכיוונים הפרטיים שלו בחיים, הוא מתחתן, הוא יוצר, מקים מפעלים, מעלה רעיונות חדשים, בונה את התא המשפחתי שלו. דווקא בגילאים הללו בהם הבחורים מאוד משפיעים על החברה, אינם עושים זאת מתוך תורה, משום שבשנים הללו אינם עסוקים בלימוד תורה. אנחנו מנסים לשנות את המצב הזה, ומצביעים על כך שאין סתירה בין הכיוונים המגוונים של חיי המעשה בחברה, לבין שימת בית המדרש במרכז החיים - דבר שבהחלט יקרין על כל המפעל, בין אם הוא מפעל של תעשיה, או מפעל חברתי או מפעל של אומנות וכו' וכו' והאומה תצא מכך מחוזקת. 
איך בנויה תכנית הלימודים שלכם?

תכנית הלימודים בנויה על העיקרון שצריך לשמור על איכות הלימוד הישיבתי ולהתאים אותו לבחורים שאינם יושבים כל היום ומתעסקים בהכנת סוגיות. זאת אומרת יש כאן תכנית לימודים שמתאימה לאופי ולצרכים של בחורים שרוצים לשמור על איכות הלימוד, מבלי שיש להם את האפשרות להשקיע זמן רב לזה. הרי ידוע שמי שרוצה להצליח בלימוד תורה, צריך לשבת, לשבת הרבה. לכן נוצרה פה שיטת לימוד חדשה הפועלת על פי עקרון של דפי הנחיה ולימוד דינמי בחבורה. לומדים בעיון מעמיק גמרא, הלכה, אמונה, תנ"ך, וב"ה הניסיון שלנו הוכיח שניתן ללמוד סוגיא עמוקה מבלי להכין אותה מראש. אנו גם דואגים להכניס כל מי שמגיע, ישר אל תוך עובי הקורה של הלימוד, אף אם הוא הפסיד שיעורים משום שלא הצליח לבא כמה ימים. הלימוד אצלנו, באוירה נוחה ובוגרת. החברה עוברים דרך הסופר ומביאים וופלים וקולה. אחד החידושים שיש כאן, כך אני מרגיש, זה הלימוד "לשמה". אלו בחורים שבאים ללמוד נטו, ללא שום תכתיב חברתי או אחר. אני מזמין את כל מי שמרגיש שייך, להצטרף לחבורה
 .

 

 

 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת