חנות הספרים של
תורה אחרי צבא

 
 
 
הגיע זמן לשים קץ ל"כיבוש"... ולכנותו בשמו – "שיבת ציון"!


 
"הכיבוש משחית"! "הכיבוש משחית"! טענה שנהפכה לאובססיה ולסיסמה, ולנקודת המשען של הנסיגות. האם "הכיבוש משחית"? או שמא "המושחת נכבש" על ידי יצרו מחוסר גבורה בעת הכיבוש? רבנו הראי"ה שואל באורות המלחמה (פסקה ב) למה אנו מסתכלים בידידות ובהערצה על גדולי התנ"ך שהיו עסוקים כל העת במלחמות. השאלה היא האם נכון הוא להזדהות עם אנשים שמלאו ידיהם בדם ולו למטרה נעלה שבנעלות? הרי היהדות היא דת של חסד ורחמים, וכל מי שלכלך את ידיו בדם, אף אם מטרתו הייתה להקים את הממלכה, נסתכל עליו אמנם בהבנה, אך לא בהערצה.
 

יום ישיבה הבא יהיה בע"ה
ביום ח' באלול (08.09.19)
בקריה


לו"ז
 
חדש!
משתחררים
ספר הנותן הדרכה רוחנית מעשית להמשך הדרך של המשתחררים מהצבא ומהשרות הלאומי.
חינם בשנה הראשונה לאחר שחרור.
להזמנות: 02-6511256

לפרטים
 
שלושת המומלצים שלנו למתנת 
סיום י"ב, גיוס או סיום מסלול: 

"בירורי אמונה", "בהמשך הדרך"
ו"מפגשים"

לפרטים
 
 
בינו לבינה
 
שאל אותי בחור חביב איך אפשר להכריע ולהחליט שזהו זה. שהנה הבחורה הזאת איתה הוא יוצא, היא זו שתהא אשתו (כמובן אם היא תסכים). שאלה לא פשוטה, אך מצד שני לא צריך להתבלבל. לא לאבד את הבטחון. ולכן התשובה היא בטחון בה'. נכון שככל שהצעד גורלי יותר נדרשת מידת בטחון מפותחת יותר, אך לא להגזים בשאלות מהסוג הזה מתמודדים גם חיילים קרביים, ואף הנועזים שבהם. החייל הקרבי לוקח החלטה לרוץ לכיוון הסכנה ואף להתנדב לעשות זאת. כאשר בא המפקד ומסביר לחבר'ה שיש על הפרק מבצע נועז ושואל מי מתנדב מי לא מרים את היד. כאשר לפני יציאה לקרב שואל המ"פ מי נשאר לשמור על הציוד בשטח הכינוס, מי לא צולל למעמקי הנגמ"ש כדי שלא יראו ולו קצה אפו? להמשך קריאה...
 
 

פינת ההלכה

חופשת הקיץ בפתח...
המוני בית ישראל פוקדים את אתרי הקניות, הבילויים והנופש בכל רחבי הארץ. ההרבנות הראשית לישראל מציגה אוסף עצות, שהמקפיד לקיימן בעז"ה לא ייכשל באכילת מאכלות אסורים:
  1. בהגיעכם לבית עסק המוצג ככשר יש לדרוש לראות תעודת הכשר מקורית. אין להסתמך בשום אופן על תעודות הכשר מצולמות!
  2. יש לוודא כי שם הרבנות המקומית המופיע על גבי תעודת ההכשר שייך לאזור בו אתם נמצאים.
  3. יש לוודא כי על תעודת ההכשר מופיע תאריך המעיד כי היא בתוקף.
  4. יש לוודא כי שם בית העסק וכתובתו, כפי המופיע בתעודת ההכשר, אכן מתאים לנתונים בשטח ולא שייכים לעסק אחר.
  5. רצוי להתעניין היכן המשגיח. אם איננו, ניתן להשיגו טלפונית במספר המופיע על תעודת הכשרות, או לבקש מבעל העסק את מס' הנייד שלו ע"מ להחליף עמו מס' מילים ולהתרשם ממצב הכשרות במקום.
  6. אין להיכנס לבית עסק המציג תעודת המעידה על השגחה במקום וכדומה, ללא שוידאתם תחילה הימצאותה של תעודת הכשר מטעם הרבנות המקומית המוסמכת.
  7. אין להסתפק בהבטחותיו של בעל עסק ללא השגחה המציג את עצמו ככשר בכתב או בע"פ תוך טענה כי בשל פתיחה בשבת אין לו תעודת הכשר.
  8. כמו"כ אין לקבל טענה שהתעודה אינה בנמצא כי "המשגיח עוד לא הספיק להביא אותה מהמועצה הדתית..." - פשוט לעזוב את המקום לאלתר!
  9. אין לסמוך על כשרותם של מאכלים הנמכרים בקיוסקים ללא השגחה,באריזה מאולתרת, הנושאים מדבקות בעלות ציוני כשרות בלבד ללא שם היצרן ופרטים מזהים אחרים.
  10. לנופשים בצימרים וחדרי אירוח השונים כדאי לבדוק ולוודא מעבר לנושא הכשרותי: האם במקום קיימים הסדרים לעניין שמירת השבת כגון קיומו של עירוב תקין, השגחה בשבת, עין אלקטרונית בפתיחת וסגירה של דלתות, הפעלת מזגן באופן אוטומטי ע"י פתיחת דלת או חלון, עין אלקטרונית בשירותים, ברזי מים אלקטרוניים, מעלית שבת המאושרת ע"י גוף או מכון ידוע וכד'.
  11. חשוב לדעת כי קיימים צימרים ללא השגחת רבנות המציעים ארוחות כשרות לנופשים. ייתכן שחלק מהם מבשלים את המאכלים בכליהם ובמטבחם הפרטי וחלקם מזמינים מנות סגורות מחברות קייטרינג מושגחות. מומלץ לבדוק נושא זה טרם הזמנת מקום.     
  12. על נופשים המזמינם חופשה לשבת בבתי מלון לוודא בעת ההזמנה כי העסקה כוללת פינוי חדרים במוצאי השבת.
  13. במידה וראיתם ליקוי כשרות בבית עסק מושגח העשוי להכשיל את הציבור, יש לדווח למחלקת הכשרות של אותה עיר כפי הנתונים המופיעים ע"ג תעודת ההכשר. במקרה של חשד להונאה בכשרות ניתן לפנות למוקד היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות בפקס': 02-5313169 או לחלופין לכתובת מייל: achifa1@rabbinate.gov.il   ואנו נשתדל לטפל בתלונה בהקדם.
 
 

הלימוד השבועי מתורת הראי"ה

 

כח האמונה

אורות ישראל פרק ח פס' א

 
"יסוד האמונה השלמה שבלב נובע הוא מתוך מעמק סגולת הנפש שבישראל. לעומתו מכוון קרבן העומר של שעורים, מאכל בהמה, הנוטה רק לרגש הטבעי. אחריו ועל גביו בא יסוד העילוי השכלי והלמודי. אמנם חולשת האדם גורמת, שבהיותו מוכשר למחקר שכלי יוחלש בו יסוד הנטיה האמונית, ובהיותו שלם באמונה הוא עלול למעט בהשכלה וחכמת לב. אבל תכלית דרך הישרה היא, שכל כח לא ימעט את חברו, ולא יתמעט על ידו, כ"א יתגלה בכל מלא עזו, כאילו היה השולט לבדו. כח האמונה צריך שיהיה שלם כ"כ כאילו אין לו שום אפשרויות של מחקר, ולעומת זה צריך שיהיה כח החכמה כ"כ מעולה ומזורז כמו לא היה כלל כח של אמונה בנפש. "אדם ובהמה – ערומים בדעת ומשימים עצמם כבהמה". אכן זאת היא מורשה מיוחדת לישראל, שהאמונה הקיימה היא אצלם טבעית, מצד המורשה הגלויה של גילוי שכינה, "רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה,  הניסה אלהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי". ולהפך, הכפירה היא אצלם בלתי-טבעית, ואפשרית רק ע"י העזה של שכרון, שמתוך עקשות או תאוות. מה שאין כן באומות העולם, שמציאות האמונה אצלם היא דוקא ע"י שכרון, כי לא נגלו להם ענינים מוחשיים גדולים על יסודי אמונותיהם, על כן אין טבעם האנושי גוזר להאמין כ"א ההסכמה המשכרת וההתגברות על הטבעיות. ועל כן טובה מאד לישראל תמימות האמונה בפשטותה, שהיא ג"כ מבוררה כיום בהיר "ברה כחמה". ולפיכך מחובר הוא פסח לעצרת ע"י ספירת העומר שבבית המקדש, שהיא מחברת את מנחת השעורים, מאכל בהמה, נטית הרגש הטבעית, אל החטים, מאכל אדם, העלוי השכלי הרוחני "עץ הדעת חטה היה". ושני הכחות היסודיים האלה מגלים את כל ערכם ופעולתם, במעמקי הנפש ומרחבי החיים, בהופיעם כל אחד בצורתו העצמית השלמה, באין שום דבר מעיק לו כלל, ובהתכנסם והתקשרם יחד למערכה אחדותית עליונה".
 


מלמדנו הרב זצ"ל שיש לאדם שני כוחות יסודיים להכרת המציאות: האמונה והשכל. שניהם חיוניים וחייבים להיות מאוזנים באופן שהאמונה לא תחסום את העיון השכלי ושהעיון השכלי לא יערר את האמונה. הכרת המציאות מתחילה מתוך טביעוּת אמונית הנמשלת לכוח ההכרה הבהמי. אך על גבי הקומה האמונית, האדם צריך לבנות קומה שכלית, הנובעת מן היכולת האנושית לברר את המציאות על ידי העלאת ספקות וחתירה להכרעתם כדי לקבוע את מהות המציאות. האדם צריך להיזהר שהבסיס האמוני האיתן שלו לא יפגע ביכולותיו העיוניות השכליות המדויקות כביכול כדי להגן על אמונתו. כמו כן אסור לאדם לתת לשכלו הספקן לפגוע בעצם בטחונו האמוני בודאות של המציאות האלוקית ובידיעה  הבלתי ניתנת לערעור של המצאות דבר ה' האמיתי בישראל. הקשר הזה בין אמונה לשכל נרמז בקורבן העומר שהנו מן השעורים, מאכל בהמה, ללמדנו שזו נקודת הפתיחה, האמונה הבהמית הטבעית, שממנה הוא מטפס עד למרומי השכל האנושי לאחר חמישים יום, על ידי הקרבת קורבן חיטה, מאכל אדם, בחג השבועות.  

 
 

דעות... דעות... דעות... דעות...דעות...דעות...דעות...

מה עומד מאחורי האישה שבטנק?

אנו ערים למהלכים מסוכנים מאוד בצה"ל שמטרתם האמיתית אינה גלויה לעין. מי יוזם את גיוס הבנות לחיל השריון? האם זה התחיל בתנועה עממית של בנות שמאוד משתוקקות לדבר? או שמא מאחורי הקלעים ישנם אנשים אינטרסנטים עם אג'נדה מסוימת שיודעים היטב שבדור שלנו קל מאוד להפעיל אנשים לכיוון שלך כאשר אתה נותן אופציה חדשה של מימוש עצמי? בדור שמעצים את רעיון המימוש העצמי, כל אתגר המוצג כלגיטימי, 

סוד הדו-קיום

לעם ישראל יש מדינה אחת קטנה וסביבה ים של מדינות ערב. בתחילה בחרו אויבנו בגישת האי-קיום – זאת אומרת לא לתת קיום למדינת ישראל. ולכן הכרזת הקיום של המדינה לוותה בפלישת כוחות צבאיים לתוכה, לא על מנת לומר "מזל טוב", אלא על מנת לדאוג לאי-קיומה... בחלוף השנים, בראות אויבנו שהקיום של מדינת ישראל הוא כנראה עובדה מוגמרת (בינתיים), התחילו לדבר על דו-קיום. לא כל שונאינו בחרו בדרך זו כדי להמשיך את המאבק, אך חלק נכבד. 

להמשך קריאה...

למה הישראלים מאושרים?

לפי סקרOECD  , ישראל נמצאת במקום נמוך בתחום  העבודה, הדיור, החינוך, אך באופן מפתיע היא במקום גבוה מאוד במדד שביעות הרצון והאושר של אזרחיה... איך יתכן? ההסבר די פשוט. צריך רק להבין מי אנחנו. הרב קוק מסביר בספר "אורות ישראל" מי היא כנסת ישראל: "עצמות החפץ של היות טוב לכל, בלא שום הגבלה בעולם כלל, בין בכמות הניטבים ובין באיכותו של הטוב, זהו הגרעין הפנימי של מהות נשמתה של כנסת ישראל. זאת היא ירושתה ונחלת אבותיה"... 

להמשך קריאה...
 
 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת



נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת